Tavallisimmat laskut toimivat merkeillä +, - , * , / ja %, eli yhteen- ,vähennys- ,kerto- ja jakolasku sekä jakojäännös. Lisäksi käytössä on luonnollisesti sulkumerkit, joilla voidaan ohjata laskujärjestystä.
Lisäksi JavaScriptissä on olemassa matematiikka-objekti Math sisäänrakennettuna. Math -objektilla on metodeja ja ominaisuuksia.
Math -objektin ominaisuuksia on seuraavassa taulukossa:
Math.E | palauttaa vakion e |
Math.LN2 | palauttaa luvun 2 luonnollisen logaritmin |
Math.LN10 | palauttaa luvun 10 luonnollisen logaritmin |
Math.LOG2E | palauttaa vakion e 2-kantaisen logaritmin |
Math.LOG10E | palauttaa vakion e 10-kantaisen logaritmin |
Math.PI | Palauttaa vakion pii |
Math.SQRT1_2 | Palauttaa 1/(SQRT2) |
Math.SQRT2 | Palauttaa luvun 2 neliöjuuren |
Math -objektin metodit:
Math.abs(x) | palauttaa luvun x itseisarvon |
Math.cos(x) | palauttaa luvun cos(x), x radiaaneina, tarvitsee x*Math.PI/180 |
Math.sin(x) | palauttaa luvun sin(x), x radiaaneina, tarvitsee x*Math.PI/180 |
Math.tan(x) | palauttaa luvun tan(x), x radiaaneina, tarvitsee x*Math.PI/180 |
Math.acos(x) | palauttaa arccosin(x), tulos asteiksi: acos(x)*180/Math.PI |
Math.asin(x) | palauttaa arcsin(x), tulos asteiksi: asin(x)*180/Math.PI |
Math.atan(x) | palauttaa arctan(x), tulos asteiksi: atan(x)*180/Math.PI |
Math.exp(x) | palauttaa luvun e korotettuna potenssiin x |
Math.pow(x,y) | palauttaa luvun x korotettuna potenssiin y |
Math.log(x) | palauttaa luvun x luonnollisen logaritmin |
Math.ceil(x) | pyöristää luvun x ylöspäin |
Math.floor(x) | pyöristää luvun x alaspäin |
Math.round(x) | pyöristää luvun x lähimpään kokonaislukuun |
Math.max(x,y) | palauttaa suuremman luvuista x ja y |
Math.min(x,y) | palauttaa pienemmän luvuista x ja y |
Math.random() | palauttaa satunnaisluvun väliltä 0 ja 1 |
Math.sqrt(x) | palauttaa luvun x neliöjuuren |
Yksinkertaisin merkkijono-operaatio on merkkijonojen yhdistäminen. Tämä tapahtuu helpoiten + merkillä:
var merkkijono1 = "Diipa daapa"; var merkkijono2 = "Daapa diipa!"; var yhdiste = merkkijono1 + merkkijono2; //yhdiste on merkkijono "Diipa daapaDaapa diipa!"
JavaScript tarjoaa myös muita valmiita metodeja merkkijonojen käsittelyyn.
Seuraavissa taulukoissa muutamia käyttökelpoisia metodeja, jotka helpottavat ohjelmointia.
length | merkkijonon pituus (ominaisuus) |
charAt(paikka) | palauttaa merkin paikasta (ensimmäinen merkki on 0:s) |
charCodeAt(paikka) | palauttaa merkin Unikoodin kohdasta paikka |
substring(aloitusnro,lopetusnro) | hakee merkkijonon väliltä aloitusnro-lopetusnro (lopetusnro ei mukana) |
toLowerCase() | muuttaa merkkijonon pieniksi kirjaimiksi |
toUpperCase() | muuttaa merkkijonon isoiksi kirjaimiksi |
split(jakajamerkki) | muuttaa merkkijonon taulukon alkioiksi halutusta jakajamerkistä |
indexOf(merkkijono) | palautta merkkijonon paikan (palauttaa -1,jos ei löydy) |
lastIndexOf(merkkijono) | kuten yllä, mutta käydään merkkijon oikealta vasemmalle |
substr(aloitusnro,pituus) | hakee halutun määrän merkkejä alkaen aloitusnro:sta |
replace(mjono1,mjono2) | korvaa merkit mjono1 merkeillä mjono2 (vain ensimmäisen minkä löytää) |
search(merkkijono) | palauttaa kokonaisluvun suurempi kuin 0, jos merkkijono on olemassa stringissä ja palauttaa -1:n, jos ei |
Regular expression on objekti, mikä etsii säännöllisiä merkkijoukkoja tai toistuvia merkkejä. Yleisesti muoto on:
/malli/modifiersjossa modifiers voi olla
var kaikki = /Juu/g;etsii kaikki "Juu" merkkijonot.
Jos laitamme malliin hakasulkeisiin kirjaimia:
var kaikki = /[abc]/g;etsitään kirjaimet a,b ja c.
Jos käytämme mallissa sulkeita ja merkkiä | (AltGr + < -näppäin), etsimme erilaisia vaihtoehtoja.
var kaikki = /(Juu|ta)/g;etsitään "Juu" ja "ta".
Lisää regular expression - objektista löydät helposti:
regular expression javascript