Matemaattisia valmiita funktioita

Tavallisimmat laskut toimivat merkeillä +, - , * , / ja %, eli yhteen- ,vähennys- ,kerto- ja jakolasku sekä jakojäännös. Lisäksi käytössä on luonnollisesti sulkumerkit, joilla voidaan ohjata laskujärjestystä.

Lisäksi JavaScriptissä on olemassa matematiikka-objekti Math sisäänrakennettuna. Math -objektilla on metodeja ja ominaisuuksia.

Math -objektin ominaisuuksia on seuraavassa taulukossa:

Math.E palauttaa vakion e
Math.LN2 palauttaa luvun 2 luonnollisen logaritmin
Math.LN10 palauttaa luvun 10 luonnollisen logaritmin
Math.LOG2E palauttaa vakion e 2-kantaisen logaritmin
Math.LOG10E palauttaa vakion e 10-kantaisen logaritmin
Math.PI Palauttaa vakion pii
Math.SQRT1_2 Palauttaa 1/(SQRT2)
Math.SQRT2 Palauttaa luvun 2 neliöjuuren

Math -objektin metodit:

Math.abs(x) palauttaa luvun x itseisarvon
Math.cos(x) palauttaa luvun cos(x), x radiaaneina, tarvitsee x*Math.PI/180
Math.sin(x) palauttaa luvun sin(x), x radiaaneina, tarvitsee x*Math.PI/180
Math.tan(x) palauttaa luvun tan(x), x radiaaneina, tarvitsee x*Math.PI/180
Math.acos(x) palauttaa arccosin(x), tulos asteiksi: acos(x)*180/Math.PI
Math.asin(x) palauttaa arcsin(x), tulos asteiksi: asin(x)*180/Math.PI
Math.atan(x) palauttaa arctan(x), tulos asteiksi: atan(x)*180/Math.PI
Math.exp(x) palauttaa luvun e korotettuna potenssiin x
Math.pow(x,y) palauttaa luvun x korotettuna potenssiin y
Math.log(x) palauttaa luvun x luonnollisen logaritmin
Math.ceil(x) pyöristää luvun x ylöspäin
Math.floor(x) pyöristää luvun x alaspäin
Math.round(x) pyöristää luvun x lähimpään kokonaislukuun
Math.max(x,y) palauttaa suuremman luvuista x ja y
Math.min(x,y) palauttaa pienemmän luvuista x ja y
Math.random() palauttaa satunnaisluvun väliltä 0 ja 1
Math.sqrt(x) palauttaa luvun x neliöjuuren

Merkkijonoista

Yksinkertaisin merkkijono-operaatio on merkkijonojen yhdistäminen. Tämä tapahtuu helpoiten + merkillä:

JavaScript tarjoaa myös muita valmiita metodeja merkkijonojen käsittelyyn.
Seuraavissa taulukoissa muutamia käyttökelpoisia metodeja, jotka helpottavat ohjelmointia.

lengthmerkkijonon pituus (ominaisuus)
charAt(paikka)palauttaa merkin paikasta (ensimmäinen merkki on 0:s)
charCodeAt(paikka)palauttaa merkin Unikoodin kohdasta paikka
substring(aloitusnro,lopetusnro) hakee merkkijonon väliltä aloitusnro-lopetusnro (lopetusnro ei mukana)
toLowerCase()muuttaa merkkijonon pieniksi kirjaimiksi
toUpperCase()muuttaa merkkijonon isoiksi kirjaimiksi
split(jakajamerkki)muuttaa merkkijonon taulukon alkioiksi halutusta jakajamerkistä
indexOf(merkkijono)palautta merkkijonon paikan (palauttaa -1,jos ei löydy)
lastIndexOf(merkkijono)kuten yllä, mutta käydään merkkijon oikealta vasemmalle
substr(aloitusnro,pituus) hakee halutun määrän merkkejä alkaen aloitusnro:sta
replace(mjono1,mjono2)korvaa merkit mjono1 merkeillä mjono2 (vain ensimmäisen minkä löytää)
search(merkkijono)palauttaa kokonaisluvun suurempi kuin 0, jos merkkijono on olemassa stringissä ja palauttaa -1:n, jos ei

RegExp - hyvin lyhyesti

Regular expression on objekti, mikä etsii säännöllisiä merkkijoukkoja tai toistuvia merkkejä. Yleisesti muoto on:

jossa modifiers voi olla Malli voi olla yksittäinen merkki tai merkkijono ilman lainausmerkkejä, esimerkiksi etsii kaikki "Juu" merkkijonot.

Jos laitamme malliin hakasulkeisiin kirjaimia:

etsitään kirjaimet a,b ja c.

Jos käytämme mallissa sulkeita ja merkkiä | (AltGr + < -näppäin), etsimme erilaisia vaihtoehtoja.

etsitään "Juu" ja "ta".

Lisää regular expression - objektista löydät helposti:
regular expression javascript