Liuoslaskuissa pitoisuus tarkoittaa liuokseen sekoitetun aineen osuutta kokonaisesta prosentteina.
Voimme myös kysyä pitoisuutta esimerkiksi grammoina, jolloin kysytään sekoitetun aineen painoa.
Esimerkki:
"Vesisokeriliuos painaa 200 grammaa. Liuos sisältää 30% sokeria.
Mikä on liuoksen sokeripitoisuus grammoina?"
Ratkaisu:
Jos 200g on 100%, niin voimme
laskea 30 prosenttia yhden prosentin kautta:
tai yksinkertaisemmalla tavalla:
tai voimme muistella taulukointimenetelmää:
Huomaa, että lasku on sama kuin osan laskemisessa:
Osan laskeminen
Esimerkki:
"Vesisokeriliuos painaa 200 grammaa. Liuos sisältää 50 grammaa sokeria.
Mikä on liuoksen sokeripitoisuus?"
Ratkaisu:
Koska 200g sisältää 50g sokeria,
pitoisuus lasketaan siis osuutena kokonaisesta:
Huomaa, että lasku on sama kuin prosenttiluvun laskemisessa:
Prosenttiluvun laskeminen
"Vesi painaa 200 grammaa. Veteen lisätään 50 grammaa sokeria.
Mikä on liuoksen sokeripitoisuus?"
Veteen eli 200 grammaan lisätään 50 grammaa sokeria, joten
kokonainen on nyt 200g + 50g:
"Paljonko 180 grammaan vettä pitää sekoittaa suolaa,
jotta liuoksen suolapitoisuus olisi 10%?"
Nokkela henkilö voisi kokeilla tai arvatakin oikean vastauksen,
mutta tarvitsemme kuitenkin laskutavan, jolla vastaus löytyy millä tahansa luvuilla.
Nyt emme tiedä kokonaista, kokonainen kasvaa lisätyn suolan verran.
Kokeillaan tehdä tiedoista taulukko ja merkitään lisätyn suolan kohdalle x:
Koska lausekeen 180 + x tulos on 100%, laitetaan 180 + x sulkeisiin ja kerrotaan ristiin:
sulkeet voidaan poistaa:
jolloin saamme yhtälön:
vähennetään yhtäsuuruusmerkin molemmilta puolilta 10x:
jolloin saamme:
x ratkaistaan jakamalla molemmat puolet 90:llä
joten
Tarkistetaan vielä vastaus:
Huomaa, että olisimme voineet ratkaista tehtävän
myös edellisen esimerkin mallin avulla,
jolloin yhtälö olisi:
Kerrotaan molemmat puolet lausekkeella (180 + x)
ja edelleen sulkeiden poiston kautta
vähennetään molemmilta puolilta 0,1x
ja viimeiseksi jaetaan molemmat puolet 0,9:llä
Edellisten lisäksi liuostehtäviä voidaan muotoilla hyvin monella tavalla,
mutta on hyvä tietää muutama klassinen tehtävä, jotka saattavat auttaa
muiden variaatioiden tekemistä.
Esimerkki:
"Sinulla on 200 grammaa 15% suolaliuosta ja 300 grammaa 40% suolaliuosta. Sekoitat liuokset. Mikä on sekoituksen suolapitoisuus?"
Ratkaisu:
Sekoitustehtävissä kannattaa yleensä ensin ratkaista sekoitettavien aineiden
puuttuvat tiedot,
jotta tietäisimme kaiken liuoksista.
Liuos 1, suolan määrä grammoina:
$0,15 \cdot 200g = 30g$
|
Liuos 2, suolan määrä grammoina:
$0,4 \cdot 300g = 120g$
|
Kun tiedämme tarkasti, mitä molemmat sekoitettavat liuokset sisältävät,
voidaan liuokset sekoittaa. Nyt tiedämme täsmälleen mitä sekoitus pitää sisällään grammoina.
Tiedoilla voimme ratkaista uuden suolapitoisuuden:
Sekoitus:
Sekoitus yhteensä:
$300\text{g} + 200\text{g} = 500\text{g}$
Suolan määrä yhteensä:
$120\text{g} + 30\text{g}= 150\text{g}$
Suolapitoisuus:
$\frac{150\text{g}}{500\text{g}} = 0,3 = 30\%$
|
Esimerkki:
"Kattilassa on 3kg veden ja suolan sekoitusta. Veden suolapitoisuus on 20%.
Kattila kiehuu ja vedestä haihtuu 200g. Mikä on veden suolapitoisuus tämän jälkeen?"
Ratkaisu:
Kuten edellisessä esimerkissä, alkutilanteen tunteminen
läpikotaisin on
avain tehtävän tekemiseen.
Lasketaan siis suolan määrä grammoissa, kun kokonainen on 3kg=3000g.
Kun alkutilanne on selvillä voidaan tehdä muutokset.
Suola ei haihdu kattilasta, vedestä haihtuu 200g,
joten uudessa tilanteessa
kokonainen muuttuu,
mutta suolan määrä ei muutu.
Uusi kokonainen on
joten uusi suolan pitoisuus pitää laskea
"Paljonko 150 grammaan 12 prosenttista suolavettä pitää sekoittaa suolaa,
jotta liuoksen suolapitoisuus olisi 20%?"
Lasketaan ensin suolan määrä grammoina
jotta tiedämme aloitustilanteen.
Seuraavaksi luonnostellaan muutos tilanteeseen ja
lisätään suolan määrään tuntematon x.
Muistetaan myös, että kokonainen kasvaa myös yhtä paljon eli x:n verran.
Tiedot taulukossa ovat silloin:
Tiedot voidaan kertoa ristiin:
Poistetaan sulkeet:
Vähennetään 1800 molemmilta puolilta:
Vähennetään 20x molemmilta puolilta:
jaetaan molemmat puolet 80:llä
Tarkistetaan vielä vastaus: